16 مه 2023 - یک مطالعه ی 23 ساله روی بیش از 4700 بزرگسال سوئدی میانسال نشان داد که سطوح بالاتر پروتئین فولیستاتین (FST) در پلاسما با افزایش خطر نارسایی قلبی (HF) و مرگ و میر مرتبط است که ممکن است واسطه ی این ارتباط تا حدی دیابت باشد.

سطوح بالاتر فولیستاتین، همچنین با افزایش خطر سکته ایسکمیک، بیماری مزمن کلیوی (CKD)، سکته مغزی ایسکمیک و حوادث کرونری مرتبط بود. این ارتباط بدون در نظر گرفتن وضعیت دیابت ثابت بود.

این مطالعه در Preprints With The Lancet به‌عنوان مقاله ی پیش‌چاپ منتشر شده است اما هنوز توسط داوران بررسی نشده است.

بیماری مزمن کلیوی، اغلب از نظر بالینی قبل از تشخیص خاموش است. تشخیص زودهنگام خطر CKD می تواند به بیماران در معرض خطر اجازه دهد تا اقداماتی را برای پیشگیری انجام دهند. مطالعات نشان داده اند که فولیستاتین یک نشانگر زیستی بالقوه برای تشخیص خطر CKD سال ها قبل از شروع آن است. مطالعات قبلی گزارش کرده اند که فولیستاتین پلاسما از 19 سال قبل از شروع دیابت نوع 2 با القای مقاومت به انسولین در بافت چربی، مستقل از نشانگرهای خطر شناخته شده ی دیابت، افزایش می یابد.دکتر Jingxue Pan، و همکارانش از دانشگاه علم و فناوری Huazhong، در چین، روابط بین سطوحFST  پلاسما و مرگ و میر و پیامدهای سلامتی را بیشتر بررسی کردند.

برای این منظور، محققان از مطالعه ی Diet Cancer cardiovascular مبتنی بر جمعیت مالمو در سوئد، شامل 4733 فرد 45 تا 68 ساله برای مطالعه فولیستاتین پلاسما در مورد بروز پیامدهای سلامتی از طریق ارتباط با ثبت ملی بیماران استفاده کردند. ارتباط FST پلاسما و پیامدها با استفاده از تحلیل رگرسیون کاکس، با تعدیل عوامل مخدوش کننده بالقوه ی متعدد، ارزیابی شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در طول میانگین زمان پیگیری 5.84±22.64 سال در 4733 نفر، 526 مورد سکته مغزی، 432 مورد سکته مغزی ایسکمیک، 530 مورد حوادث کرونری، 339 مورد نارسایی قلبی، و 320 مورد بیماری مزمن کلیوی (CKD) رخ داد، همچنین در این مدت 1843 نفر جان باختند.

· نسبت های خطربا افزایش یک واحد انحراف استاندارد(SD) در سطوح FST تنظیم شده برای عوامل خطر متعدد، برای مرگ و میر 1.05 ، برای سکته مغزی ایسکمیک 1.13، برای سکته ی مغزی 1.10 ، برای نارسایی قلبی 1.16 و برای تشخیص بیماری مزمن کلیوی 1.38 بود.

· در بدو ورود، میانگین سطح فولیستاتین بیماران 4.78 بود. سطوح بالاتر به طور قابل توجهی با دیابت، سن بالاتر و BMI بالاتر، فشار خون سیستولیک، دور کمر، کلسترول تام، گلوکز ناشتا، انسولین و تری گلیسیرید مرتبط بود.

· هیچ افزایش قابل توجهی در خطر حوادث عروق کرونر مرتبط با افزایش سطح فولیستاتین در ابتدا وجود نداشت.

· کنار گذاشتن شرکت‌کنندگانی که در ابتدای مطالعه دیابت داشتند یا در طول پیگیری دیابت برای آنها تشخیص داده شد، نسبت خطر تعدیل ‌شده را برای مرگ ‌ومیر و نارسایی قلبی با هر واحد افزایش انحراف استاندارد در فولیاستاتین پایه، از نظر آماری بی معنی کرد، این نشان می دهد که دیابت ممکن است تا حدی واسطه ی این ارتباط باشد. اما خطر سایر پیامدها به طور کلی مشابه و قابل توجه باقی ماندند، که نشان می دهد دیابت نقش مهمی در این پیامدها بازی نمی کند.

نویسندگان بر اساس این یافته ها نتیجه گیری نمودند که فولیستاتین می تواند به‌عنوان یک نشانگر زیستی مستقل برای تشخیص زودهنگام خطر CKD و همچنین خطر برخی از سایر رویدادهای نامطلوب قلبی متابولیکی عمل کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/high-follistatin-levels-may-increase-risk-of-hf-and-mortality-111412